17 October 2010

~~warkah alam~~

seseorng telah menghadiah kn ku sebuah buku dimana buku ini merupakan cerita-cerita motivasi. mm..im surprise actually..ye laaa tibe2 pulak..terkejut la jiwa den ni haa...maka meronta2 la hati ini ingin bertanya kn kepada nyaa..mengapa tetibe kn??kan??kan??? pertanyaan ku straight jeee..no selekoh2...saya bertny kepada nya " kenape bg saya buku tu??? " die pon menjawab..tp slow je bunyik nyer " sebab awak tidak menceritakan masalah kepada org len" tp xtaw la ape yg saye dgr ni betol ke xkan.((nant saye tny balik kt die laa..tu pon klo igt ngeee~~))

hmm but i think no need la kiter nak tahu, kenape ke, mengape ke, dimana ke or etc...yg penting kiter hargai n berterima kasih kepada org tersebutt...kan??so sekarang saye cubee mengkhatam kn buku tersebutt...agak menarik intipati die..buku ini seperti mengaja kiter tentng erti kesabaran, ketabahan, pengorbanan, kasih sayang, kebahgiaan dan sifat2 yg diredhai Allah untuk mencapai ketenangan hidup di dunia ini..

selak punyer selak...terjumpa plak sesuatu yg menarek...biodata penuliss hehe33..lelaki rupyer..ade dua org penulis nyer 1st mohd fadzli abu bakar n 2nd W.B rendra..hmm not bad muke diorg ni tp macam nerdy je hohoh...but kate pepatah dont judge book by d cover kn??..
((eh aku ni itu yg di bacanyer pulak ngeee~~))

saya nk kongsi satu kisah yg ade dlm buku nii...about pelangi

" seharusnya kiter berfikir dan merenung di sebalik kejadian pelangi. mengapa pelangi itu hadir selepas hujan dan matahari menyinari? "
melihat pelangi. saya melihat pelangi petang itu. di antara jalur-jalur warna dan rona yg indah. pelangi hadir di celah renyai dan cerah matahari. saya mentafsir sendri. pelangi lambang kebahagiaan. lambang keceriaan.pelangi simbol kejayaan seusai mengharungi mendung situasi dan getir petir hidup.

namun say belum ketemu seseorg yg dpt mengisi ruang kamar hati. saya keluar dr kamar hati itu. setelah lalui jalan2 juang yg berkerikil untk terus menuju destinasi cita, saye teringat kata seorg teman yg akrab - kita harus kembali kepada fitrah. setiap yg dicipta punya pasangan : siang pasangan nya malam, matahari dan bulan: kiri dan kanan, syurga dan neraka. dan akhir sekali teman yg akrab itu pasti menyebut: bunga tentu pasangan nya kumbang. teman sy yg akrab itu akan menitipkan lagi kata2 Tuhan - berkaitan pelangi

saya terbawa2 kata2 itu sehingga saat sy melihat pelangi. kita harus kembali kepada fitrah. lelaki dan wanita. tetapi ini bukan pertama kali. lalu lamaran begitu pernah menghanyutkan dan mengecewakan sy. namun saya tetap dan masih berada di landasan yg benar. x pernah saya tergelincir dan jaoh tersasar. saya yakin Dia maseh bersama saya. justeru, setiap saat bersama telekung diatas sejadah- dari gerak bibir, tentu nawaitu itu sy titipkan kepada-Nya. kerana keyakinan setiap yg dicipta pasti berpasangan.

tidak harus kerana nila setitik, susu sebelanga saya rosakkan dan tumpahkan semuanya. hanya, kadangkala resa dan persaan itu seakan menakluk wilayah emosi yg pernah luka. saya mengubatinya dgn doa2 penawar. tuhan menemukan saya dgn yg terbaek, namun sebelum itu tentu Dia mahu menduga.

" sudikah awak menjadi pelangi hidup saya??" begitu frasa yg hadir dan lahir dr sudut hati nya yg tulus ikhlas. itu kata jejaka. menjadi tidak keruan, sy menenangkan diri dgn beristighfar, berulang kali jaoh di sudut hati saya segera mengingati - Nya. saya maseh tidak yaken, tertny apakah ini yg sy cari ketika semuanya telah saya miliki. saya sudah selesa, bisik buruk di kamr hati saya.

jejaka- benar dia seorg yg memuliakn saya sbg seorg wanita. sinar matanya tidak pernah menancap tepat ke arah retina saya. die menjaga santunnya. jejaka ketiak mengutus kata, sopanya dirasakn lebih lembut dari debur ombak yg manja di pesisir pasir. jejaka membuatkan saya mengenang kembali bait2 doa yg pernah saya kirimkan kepada- Nya. jejaka berjata memadam rona kelabu dan hitam yg pernah mengisi diari hati saya sebelum ini.

apakala saya melihat segala pengorbann yg benar tulus dan ikhlas diberi jejaka, sy percaya rintih doa yg saya panjat kn diterima-Nya. menemukan dgn yg sekufu. sesudah begitu lama saya mengadu dan merayu kepada-Nya dan saya yakin seluruh cinta saya serahkan kepada nya. dia mengutuskan seseorg sebagai pelengkap dan fitrah kehidupan. satu situasi yg benar dan sangat sukar utk diputuskan. namun apabila segala ketentuan telah ditentukan saya kini sudah optimis

saya teringat pesan ustaz, dipetik dr surah an - Nisaa ayat 4:
berikanlah mas kahwin kpada wanita sebagai pemberian dgn penuh kerelaan. kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian drpada mas kahwin itu dgn senang ati, maka ambillah pemberian itu yg sedap lagi baik akibatnya.

petang itu di bawah rendang angasana yg ampuh. santai di tepi pantas dan menikmati urna biru laut. saya melihat pelangi. saya mentafssir pelangi yg hadir setelah hujan dan panas saling bersilang setelah petir dan mendung akan hadir pelangi cerlang.

" seharusnya kiter berfikir dan merenung di sebalik kejadian pelangi. mengapa pelangi itu hadir selepas hujan dan matahari menyinari? "

No comments:

Post a Comment